Grudzień 2021

W miesiącu grudniu omawialiśmy kolejną wartość, jaką jest DOBRO. O dobru rozmawialiśmy między innymi w kontekście nadchodzącej zimy i pomocy zwierzętom w tym trudnym dla nich czasie.
Dzieci słuchały fragmentów utworu „Zima” A. Vivaldiego, który wprowadził je w nastrój właściwy tej porze roku. Przedszkolaki poznały oznaki zimy a spacerując w pobliżu przedszkola obserwowały śnieg, szron, sople lodu czy zamarznięte kałuże. Bawiły się kulami „śniegowymi” zrobionymi z gazety; rzucały nimi, toczyły, układały pod, nad, obok, za, przed sobą i za sobą. Na zajęciach ruchowych bawiły się w zabawy „Pada śnieg, zimno jest”, „Hop w zaspę”, „Na śnieg”, „Zmarznięte figurki”. Słuchały piosenki pt. „Pada śnieg” i uczyły się jej refrenu; eksperymentowały z kostkami lodu, sprawdzając, kiedy i dlaczego topnieją.
Na polu było coraz zimniej, nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom. Dzieci oglądały ilustracje przedstawiające leśne zwierzęta w zimie.
Dowiedziały się, jak leśniczy pomaga zwierzętom leśnym i którym zwierzętom należy pomagać. Zastanawiały się nad tym czy zwierzętom łatwo przetrwać zimę? Dlaczego trudno jest im znaleźć pokarm? Co może wtedy zrobić leśniczy? Jaki pokarm zostawia się zwierzętom w paśniku?
Potem dzieci rozmawiały na temat jak być dobrym dla zwierząt i jakim zwierzętom one same mogą pomóc. Na podstawie wiersza „Zimowy spacer” poznały sposoby ochrony psa przed zimnem. Z pomocą maskotki – pieska przygotowywały psa na zimowy spacer.
Przedszkolaki wysłuchały też wiersza „Kasza i Kasia” i dzięki tej lekturze dowiedziały się, co jest największym smakołykiem naszych skrzydlatych przyjaciół. Przygotowały pokarm dla ptaków (kule z ziarnami), które potem zawiesiły na zewnątrz przedszkola.
Podczas spacerów w pobliżu przedszkola dzieci obserwowały ptaki, omawiały ich wygląd oraz ćwiczyły spostrzegawczość, szukając ptasich śladów na śniegu.
7 grudnia dzieci porządkowały zabawki, dekorowały przedszkolne okno, ubierały choinkę przygotowując salę do spotkania ze Św. Mikołajem. Bawiły się w rozpoznawanie zabawek po dotyku „Worek św. Mikołaja”, słuchały piosenki pt. „Jedzie Mikołaj” aż wreszcie zobaczyły oczekiwanego gościa w czerwonym ubraniu z długą białą brodą i z workiem na plecach.
Zaprosiły go do sali, posadziły na środku, zaśpiewały mu piosenkę a Mikołaj wręczył dzieciom prezenty. Na koniec zrobiono wspólne pamiątkowe zdjęcia.
W kolejnym tygodniu rozpoczęliśmy omawianie wartości, jaką jest MIŁOŚĆ.
Okres świąt to jeden z najlepszych momentów, by wyjaśnić dzieciom znaczenie tego słowa. Przedszkolaki dowiedziały się między innymi, że miłość można okazać na różne sposoby (nawet wspólne pieczenie pierników z mamą i tatą jest przejawem miłości). Dzieci wdrażały się do pomagania w porządkach, sprzątania po sobie zabawek.
Święta kojarzą się między innymi z wysyłaniem kartek, listów do świętego Mikołaja, dlatego też dzieci wysłuchały wiersza „Listonosz”, który przybliżył im zawód listonosza. Przedszkolaki poznały proces związany z wysyłaniem listu (napisanie listu, zaadresowanie koperty, naklejenie znaczka, wrzucenie listu do skrzynki, podróż listu do adresata, przyniesienie listu przez listonosza). Wiedzą, dlaczego każdy z nas ma swój adres, nauczyły się też, w jaki sposób składa się życzenia podczas zabawy pt. „Życzę Ci”.
W ramach zajęć muzycznych przedszkolaki przy choince słuchały kolęd i pastorałek. Same śpiewały pastorałkę „Gore gwiazda” oraz kolędy m.in. „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, „Przybieżeli do Betlejem. Grały także na tamburynie, grzechotkach, dzwonkach i zrobionych przez siebie gitarkach.
Coraz bliżej były święta i dzieci ten wyjątkowy czas w przedszkolu poświęcały na zdobywanie nowych umiejętności, między innymi: odczytywanie emocji po tonie głosu, geście. Poznały zabawę paluszkową pt. „Rodzina”. Na podstawie opowiadania „Misiek Miodek i święta” dowiedziały się, jak w rodzinie można okazywać sobie miłość. Poznały gesty określające miłe zachowanie (przybicie „piątki”, przytulenie, wysłanie buziaka) i przećwiczyły je w codziennej zabawie.
Podczas zajęć plastycznych dzieci wykonały zawieszkę na choinkę – Maryja z dzieciątkiem, stroik na stół z papierowych talerzy i ze świeczką z rolki, wesołą gwiazdkę i malowały na biało szyszki. Oglądały szopkę bożonarodzeniową, próbowały nazywać postaci i zwierzęta tam występujące. To był naprawdę magiczny czas.
Przedszkolaki rozwijały słownictwo w języku angielskim – poznały słowa star, diamond, sky, merry christmas, freeze, dance, twinkle.
Niestety tuż przed świętami wirus pojawił się w naszym przedszkolu i musieliśmy przerwać zajęcia aż do nowego roku.
Wszyscy żyjemy nadzieją, że Nowy Rok przebiegał będzie w zdrowiu dostarczając nam wielu radości i wzruszeń.