Listopad 2021

W pierwszym tygodniu listopada dzieci dowiedziały się, co to jest PATRIOTYZM.
Wspólne rozmowy, między innymi po wysłuchaniu wiersza „Nasze podwórko” Ludwika Jerzego Kerna, pozwoliły dzieciom zdefiniować to trudne pojęcie.
Jak przedszkolak może okazywać swój patriotyzm ? Na przykład: znać i traktować z należytym szacunkiem symbole narodowe, należycie dbać o najbliższe otoczenie, by każdy czuł się w nim dobrze, odnosić się z szacunkiem do ludzi i przyrody.
Przedszkolaki wyklejały bibułami flagę Polski utrwalając sobie jej biało – czerwone barwy.
Przyswoiły też sobie znaczenie powiedzenia „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”.
Dobrym rozwinięciem do rozmów o patriotyzmie było opowiadanie pt. „Wojtek Bocian i walka o pokój”.
Dzieci zapoznały się też z treścią wybranych legend (o warszawskiej Syrence). Podczas zabaw plastycznych kolorowały obrazek syrenki i wyklejały folią rybi ogon. Wysłuchały wiersza „O warszawskiej Syrence” i rozmawiały o herbie Warszawy na podstawie tego wiersza.

Rozpoczęliśmy kolejną przygodę z wartością, jaką jest ROZWÓJ.
Naszym celem w trakcie zajęć tego tygodnia były:
• nauka rozpoznawania i nazywania emocji,
• rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w różnych sytuacjach,
• nawiązywanie bliższych relacji z innymi,
• rozwijanie pamięci podczas nauki na pamięć refrenu piosenki, „Chrapu, chrap w mroźną zimę”, „Misiowej rymowanki” oraz utrwalanie wiedzy ogólnej „Jak dobrze znam niedźwiadki i pluszowe misie”, „Jak masz na imię, misiu”, „Pyszności misia”
• usprawnianie aparatu mowy: dzieci wypowiadały się na różne tematy; wyszukiwały w książeczkach postaci misiów, nazywały je całymi zdaniami, np. Miś jest duży, Mis jest brązowy; poza tym uczestniczyły w zabawach logopedycznych „Smakowity miodek”
• nauka dzielenia zbioru ze względu na jedną cechę wspólną np. kolor, dzięki czemu dzieci ćwiczyły zarówno spostrzegawczość, jak i utrwalały nazwy kolorów oraz umiejętność argumentowania, dlaczego coś nie pasuje do danego zbioru „Dopasuj do niedźwiedzia”.
• nauka wyszukiwania cech wspólnych danych przedmiotów,
• ćwiczenie czekania na swoją kolej podczas wypowiedzi.

ROZWÓJ rozpatrywaliśmy także w kontekście ekologii i ulubionych zajęć dziecka w przedszkolu.
Dzieci segregowały śmieci do odpowiednich pudełek, definiowały swoimi słowami, czym jest ekologia, uzgodniły wspólnie, że każdy z nas może być dobry dla Ziemi, szanować ją i dbać o nią: wyrzucać śmieci do kosza, segregować śmieci, podlewać rośliny i nie niszczyć ich, oszczędzać wodę.
Przedszkolaki utrwaliły tę wiedzę, poznając piosenkę „Krasnoludki-Ekoludki”. Poza tym dzięki bohaterom opowiadania „Kiciuś Perski i pomysł na recykling” dowiedziały się, że stare przedmioty, które większość z nas wyrzuca, mogą być ponownie wykorzystane – wystarczy pomysł i przystosowanie przedmiotu do nowej funkcji. Dzieci dały drugie życie folii bąbelkowej, która kiedyś była wykorzystana do zabezpieczenie delikatnych przedmiotów, wykorzystując ją na dywanik sensoryczny w przedszkolu.

Na zajęciach plastycznych dzieci ćwiczyły sprawność manualną kolorując kredkami postać misia, ozdabiając ramkę cekinami, plasteliną i kawałkami kolorowego papieru.
Dużo czasu poświęciliśmy również na zajęcia ruchowe usprawniające całe ciało, m.in. poprzez zabawy: „Biegnę do misia”, „Miś przegania pszczoły”, „Tropy niedźwiedzie”.
Przedszkolaki zrobiły też „gniotka”, który pomaga się uspokoić. Rozwijały wyobraźnię podczas zabaw parateatralnych, przebierając się w różne stroje. Dzieci uczyły się także nazywać przeciwieństwa: duży – mały, czysty – brudny, mokry – suchy.
Po wysłuchaniu wiersza „Strach” dzieci wspólnie malowały farbami postać stracha według opisu przedstawionego w wierszu.
Próbowały swoich sił jako budowniczowie, budując w grupach domy z klocków, dzięki czemu dzieci uczyły się zgodnej współpracy. Podczas zabaw z kodowaniem przedszkolaki poznały pojęcia po prawej stronie, po lewej stronie, budowały wieże po obu stronach rzeki.
W ostatnim tygodniu listopada dzieci uczyły się piosenek.
„Jestem sobie przedszkolaczek”, to piosenka, którą pięknie zaśpiewały na uroczystym pasowaniu na przedszkolaka. Do jej wykonania wykorzystały bębenki powstałe z opakowań po chusteczkach higienicznych. Nauczyły się także piosenki „Dwa kasztanki” grając pięknie właśnie na kasztanach. Robiły też kolorowe lampiony malując farbami do szkła słoiczki i ozdabiając je żołędziami i sznurkiem.
Dzieci wspaniale bawiły się podczas zabawy andrzejkowej, wróżyły – kim będą, bawiły się w olbrzymów i krasnali, kłaniały się królowi, bawiły się w zabawy „Ojciec Wirgiliusz”, „Różyczka”, „Figurki”.
Dzieci poznały nowe słowa w języku angielskim: one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten, jump, glass, paper, plastic, sticks, blocks.
W grudniu dzieci odwiedzi Święty Mikołaj. Przedszkolaki poznają też kolejne wartości, którymi będą DOBRO I MIŁOŚĆ.