Maj 2021

W maju dzieci poznały nową wartość „mądrość”. Pomogło im w tym opowiadanie pt. „Skąd się bierze mądrość?” G. Lipińskiej i rozmowa na temat jego treści. Dzięki temu przedszkolaki dowiedziały się, że mądrość jest wartością, którą możemy rozwijać poznając świat i zdobywając nowe doświadczenia. Dzieci dowiedziały się też dlaczego sowa jest nazywana symbolem mądrości. Kolejne dni dzieci poświęciły na zdobywanie wiedzy o książkach. Oglądały różne książki, albumy i encyklopedie. Dowiedziały się, jak należy dbać o książki, by dłużej nam służyły – na podstawie wiersza J. Huszcza pt. Skarga książki”. Oglądały film pt. „W bibliotece”, poznały zasady obowiązujące w tym miejscu i tajniki zawodu bibliotekarza. Zaprojektowały okładkę do książki „Encyklopedii roślin” i „Królewna Śnieżka”. Na zajęciach muzyczno – rytmicznych dzieci zapoznały się z książkami z nutami (nuty są przecież językiem muzyki zrozumiałym na całym świecie). Dzieci słuchały piosenki pt.: „Bum! Cicho, cicho…Bum!”, zobaczyły jej zapis nutowy.
Wykonały plakat na temat „Książka, mój przyjaciel”. Uzupełnieniem zajęć było codzienne słuchanie fragmentów ulubionych książek wybranych przez dzieci.
W kolejnym tygodniu dzieci dalej omawiały poznaną wartość „mądrość”. Wysłuchały opowiadania pt.: „O książce, która nie czuła się potrzebna” M. Szeląg i na jej podstawie rozmawiały na temat mądrości ukrytych w baśniach, bajkach i legendach, ponieważ każda z nich kryje morał, który jest ponadczasową nauką dla każdego człowieka. Przedszkolaki systematycznie słuchały różnych baśni. Dzięki temu poznały znane i lubiane bajki np. „Trzy małe świnki”, „Czerwony Kapturek”, „Jaś i Małgosia” i odkryły mądrość w nich zawartą; że trzeba słuchać rodziców. Dzieci zastanawiały się czy przy słuchaniu czytanych opowieści muzyka może pomagać, czy przeszkadzać. Przedszkolaki doszły do wniosku, że muzyka może opowiadać nam historię i pomóc w jej rozumieniu.
Na zakończenie tematu o książkach dzieci uczestniczyły w quizie i otrzymały dyplomy „Przyjaciela książki” i nagrody – książeczki z bajkami.
Kolejny tydzień poświęcony był zagadnieniu „rodzina”. Dzieci omawiały nową wartość w oparciu o ilustrację oraz własne doświadczenia. Wspólne rozważania ukazały dzieciom dobro, korzyści i siłę płynącą z posiadania rodziny.
Tematami tygodnia były między innymi:
w rodzinie siła,
bukiet dla mamy,
piosenka i upominek dla mamy – dzieci wykonały korale z makaronu,
rodzina razem się trzyma,
przyjaciel tata,
niespodzianka dla taty.
Na zakończenie miesiąca i przed zbliżającym się Dniem Dziecka dzieci uczestniczyły w warsztatach „Poznajemy świat” czyli Podróże po chińskim murze”.
Na warsztatach dowiedziały się:
jak wygląda chińskie powitanie,
jak mieszkał cesarz,
jak pisać chińskie znaki,
jak bawią się mali Chińczycy,
jakie są chińskie wynalazki- fajerwerki,
jakie są chińskie przysmaki – larwy owadów, korzonki, robaki,
jak wyglądają chińskie stroje,
czym bawią się mali Chińczycy,
jak rośnie ryż.

W przyszłym miesiącu będziemy rozmawiać o cechach lata i o nowej wartości jaką jest TOLERANCJA.
Pod koniec czerwca będziemy przygotowywać się do pożegnania przedszkola i rozmawiać o ZAUFANIU.