Marzec 2022

W miesiącu marcu dzieci bawiły się w małych odkrywców; eksperymentowały i próbowały odkryć tajemnicę mleka. Mali odkrywcy zrobili „mleczną burzę mózgów”, podczas której szukali odpowiedzi na tematy: jakiego koloru jest mleko? (białe, żółte); które zwierzęta dają mleko? (krowa, koza, owca); gdzie żyją zwierzęta, które dają mleko? (gospodarstwo, obora); skąd mleko i jego produkty trafiają do sklepu? (mleczarnia); czy jest mleko z roślin? (sojowe, ryżowe, migdałowe); z czym możemy zjeść mleko? (chrupki); z czego pijemy mleko? (kubeczek, szklanka, słomka); jak można podać mleko do picia? (zimne, podgrzane); co można zrobić z mleka? (sery, masło, lody).
Wszystkie odpowiedzi na pytania utrwalały dzieci podczas zabaw w przedszkolu.
Poprzez zabawę:
- rozwijały mowę wypowiadając się na temat ulubionych mlecznych produktów,
- poznały rodzaje mleka smakując mleko kozie, sojowe, kokosowe; poznały etapy powstawania mleczka kokosowego i degustowały powstały napój,
- dostrzegały znaczenie hodowli zwierząt oglądając film przedstawiający gospodarstwo rolne,
- utrwalały kierunki w przestrzeni podczas zabawy „Wędrówka krówki” oraz „Tu mieszkają krówki”,
- ćwiczyły liczenie i logiczne myślenie w zabawie matematycznej „Ile mleka do wypicia czeka”.
- rozwijały kreatywność robiąc łaciate krowy na zielonej łące.
Dzieci wysłuchały opowiadań:
„Kiciuś Perski i wyrzutnia mleka” – rozmawiały o tym, skąd się bierze mleko, próbowały tworzyć zabawne określenia dotyczące procesu pozyskiwania mleka,
„Sekret Emilki, krowy Mateusza” – o szczęśliwej krówce, która dawała dużo mleka.
Przedszkolaki wykorzystały mleko do przygotowania pysznego bananowego koktajlu. Smaczny i zdrowy koktajl bardzo dzieciom smakował!
Zdrowe odżywianie kontynuowały w kolejnym dniu, gdy same przygotowały tradycyjne masło ze śmietanki. Dzieci degustowały powstały produkt i każdemu bardzo masełko smakowało.
Wszystkie te ZABAWY z projektem „Mleko” dostarczyły dzieciom wiele radości.
ZABAWA – to bezcenna wartość w życiu każdego malucha, pozwala poczuć się dziecku komfortowo, daje mu poczucie bezpieczeństwa, wyzwala endorfiny, które nazywamy hormonem szczęścia.
Nadchodziła wiosna, więc dzieci zadzierały głowy wysoko do słońca, ale… To, co znajduje się nisko na ziemi też potrzebuje naszej uwagi i troski. A zatem przedszkolaki rozpoczęły spotkanie z kolejną wartością, która nazywa się TROSKA.
Troszczyć można się o wszystko; szczególnie naszej troski wymagają domowi pupile, zwierzęta wokół nas, rośliny, ludzie.
Dzieci ochoczo rozmawiały o sposobach opiekowania się domowymi zwierzętami, obserwowały pieski i ich opiekunów na spacerach; bawiły się w troskliwych rodziców, posługując się pluszakami i lalkami – dzidziusiami.
Coraz cieplejsze i bardziej słoneczne dni sprzyjały temu, aby dzieci:
- nauczyły się dostrzegać i opisywać zmiany zachodzące w przyrodzie,
- poznały i nazwały oznaki wiosny (bazie, pierwiosnki, słońce, deszcz, śpiewające ptaki),
- kształtowały umiejętność odczytywania symboli pogodowych na podstawie zabawy „Jaką mamy dziś pogodę” i „Pogodynka”
- wzbogaciły wiedzę na temat ptaków (bociana), wykonały pracę plastyczną „Pan bocian”, malowały palcami dziób, nogi, skrzydła i trawę, po której kroczy bocian,
- poznały kolejność sadzenia i wzrostu tulipana podczas wykonywania książeczki „Tulipan”,
- dowiedziały się, jakie zwierzęta zbudziły się ze snu (niedźwiedzie, jeże),
- poznały cykl rozwojowy motyla, wykonały makietę cyklu,
- bawiły się do piosenki „Przyszła do nas wiosna”.
Zaprosiliśmy do naszego przedszkola teatrzyk i dzieci z ogromnymi emocjami uczestniczyły w przedstawieniu pt. „Wiosenne przebudzenie”. Zobaczyły bociana, który przyleciał z Afryki i opowiadał z jakimi fajnymi zwierzętami tam się bawił, a których się bał. Bocian przywiózł sójce w prezencie korale a misiowi miodek.
Odwiedził nas też teatrzyk kukiełkowy pt. „Szewczyk Dratewka” po którym dzieci miały sesję zdjęciową.
W ostatnim tygodniu marca dzieci poznały pracę kucharki i narzędzia jej pracy. Wzbogaciły słownictwo o wyrazy: krojenie, tarcie, wałkowanie, ucieranie, ubijanie, odcedzanie. Podczas zabawy „ Co słychać w kuchni” rozpoznawały dźwięki i nazywały przedmioty, które je wydają. Słuchały wiersza „Łyżka i widelec” oraz posługiwały się określeniem „sztućce”.
Dzieci słuchały wiersza M. Bogdanowicz pt. „Pizza” i wykonały kolorową i jakże pysznie wyglądającą „Kolorową pizzę” z wykorzystaniem plastikowych podkładek, bibuły, materiałowych ścinek i plasteliny.
W marcu dzieci nauczyły się wiele nowych słówek w języku angielskim: daisy, daffodill, sunny, windy, rainy, snowy, pig, cow, chicken, tractor, farmer, horse.

W miesiącu kwietniu dzieci poznają dwie nowe wartości – MĄDROŚĆ I AKCEPTACJA.