Październik 2021

Zajęcia w październiku rozpoczęliśmy od rozmów, zabaw, zadań wprowadzających nową wartość – EMPATIĘ, wyrażającą się między innymi poprzez szacunek do przyrody.
A ponieważ za oknem zagościła piękna, złota jesień, postanowiliśmy doświadczać jej wszystkimi zmysłami. Chodziliśmy na spacery i na plac zabaw podczas pięknych dni pełnych jesiennych kolorów, dźwięków i zapachów. Zbieraliśmy jesienne dary, których część zabraliśmy do przedszkola, porównywaliśmy kolory liści, ich kształty i wielkość.
Wspólnie dekorowaliśmy naszymi pracami salę, tak by nikt nie miał wątpliwości, jaka pora roku króluje teraz na świecie.
Dzieci dowiedziały się wiele o oznakach jesieni i o zmienności pór roku na postawie wiersza Bogusławy Hodyl pt. „Jesień”. Poza tym poznały nowe jesienne rośliny, takie jak wrzosy. Zrobiły „wrzosowe bukieciki” wylepiając słoiczek gąbką florystyczną i wbijając w nią gałązki wrzosu. Bawiły się z chustą animacyjną w zabawy pt. „Kolorowy zawrót głowy” oraz „Wiaterek, wiatr, wichura”.
Dzieciom szczególnie podobała się zabawa z liśćmi spadającymi na głowę. Podczas zabaw z liśćmi dzieci ćwiczyły użycie określeń dotyczących kierunków w przestrzeni (za, obok, nad, przed), utrwalały również pojęcia mały, duży. Oglądały książki i albumy ze sztuką malarską, aby upewnić się, że każdy malarz używał podobnych kolorów do pokazania jesiennego krajobrazu – dzieci nauczyły się nazw tych kolorów. Podczas zabaw plastycznych odbijały ślady kawałkami gąbki zamoczonymi w farbie w jesiennych kolorach a potem odbijały swoją dłoń na powstałej pracy, malowały i łączyły barwy jak prawdziwi artyści!

Minął kolejny tydzień, podczas którego dzieci rozwijały empatyczny stosunek do świata.
Dowiedziały się, które zwierzęta przygotowują się do zimowego snu (niedźwiedzie, jeże) i gdzie ją spędzają – poznały słownictwo związane z tą tematyką (gawra, sterta liści). Poznały też zwierzęta, które są aktywne przez całą zimę, a wcześniej przygotowują się do zimy, robiąc zapasy (wiewiórka, mysz). Poszerzyły wiedzę na temat ptaków, które zostają z nami na zimę i tych, które odlatują do ciepłych krajów, by tam przeczekać najzimniejszą porę roku w Polsce z wykorzystaniem ilustracji (bocian, jaskółka, kukułka). Spacerując wokół przedszkola obserwowały ptaki, ptasie budki i karmniki.
Słuchały wierszy „Wiewiórka”, „Jesień”, opowiadania pt. „Basia Orzeszko i jej sen zimowy”, ćwicząc koncentrację oraz empatię wobec świata zwierząt i roślin. Uczyły się refrenu piosenki „Kolczasty jeż”, zrobiły jeżyka z szyszki, bawiły się w zabawę ruchowo -naśladowczą pt. „Na dywanie siedzi jeż” oraz w zabawy przy piosenkach: „Stary niedźwiedź mocno śpi” oraz „Uciekaj myszko”. Dzieci dowiedziały się dużo wiadomości o myszce; omawiały jej wygląd, jej mieszkanie, sposób odżywiania. Utrwalały również używanie określeń wysoko, nisko, opisując, gdzie znajdują się na drzewie orzechy i żołędzie.

Czas w przedszkolu jest kontynuacją zdobytej do tej pory wiedzy, ale także jej poszerzaniem. Jesień – ze względu na bogactwo owoców, warzyw – jest bardzo dobrą okazją do tego, aby poznać nową wartość, jaką jest ZDROWIE.
W koszyku pani Jesieni dzieci znalazły m.in. cebulę, wokół której zbudowały wiele atrakcyjnych aktywności – maluchy sprawdziły, jak cebula wygląda w środku, przygotowały zdrowy syrop z cebuli, dowiedziały się, co to znaczy i jak ubrać się „na cebulkę” (czyli tak, by się nie przegrzać i nie zachorować). Przedszkolaki poznały też dynię – określiły jej kształt, kolor, wygląd, brały udział w wyścigu, przepychając dynie do mety. Poza tym poszukiwały figur geometrycznych ukrytych w kształtach przedmiotów dookoła nas: kół, trójkątów i kwadratów.
W zabawach z kodowaniem dzieci utrwalały pojęcia: nad, pod, na, za. W Kąciku Dobrego Startu poznały i ćwiczyły wymawianie głoski sz, którą utrwalały również, ucząc się piosenki „Dwa kasztanki” oraz wygrywając różne rytmy na prawdziwych kasztanach. Wykonały kasztanowego ludzika doklejając kasztanom plastelinowe oczy, rączki, nóżki i czapeczki.
Dzieci dowiedziały się także, jak wyglądają grzyby, które można znaleźć w lesie i ćwiczyły sprawność manualną, wykonując muchomora z butelki. Poświęciły również dużo czasu na zdobywanie sprawności fizycznych, podczas takich zabaw jak „Zbieramy grzyby”, „Rzuć, złap”, „Korale jarzębiny”.

Ostatni tydzień października poświęciliśmy na poszukiwanie i utrwalanie wiadomości dotyczących naszego zdrowia. Postanowiliśmy sprawdzić, co jeszcze można zrobić z jesiennych warzyw i owoców, by nabrać odporności i nie zachorować podczas zimy.
Dzieci słuchały utworów (wierszy i opowiadań), które były punktem wyjścia do rozmów o zdrowym odżywianiu się, dowiedziały się, że nawet najzdrowszymi produktami nie wolno się przejadać. Aby utrwalić nazwy warzyw i owoców, przedszkolaki bawiły się z chustą animacyjną w zabawę pt. „Kolorowe warzywa”. Nauczyły się również nowej rymowanki „Wpadła gruszka do fartuszka” i wykonały małe czerwone jabłuszko, które tańczy pod drzewem z gruszką. Układały na talerzykach kompozycje z kawałków owoców (jabłek, gruszek, śliwek), eksperymentowały z kiszonkami, przygotowując kapustę kiszoną w słoikach. Bawiły się w zabawy „Kapuściany prezent”, „ Echo w kapuście” oraz „Czy kapusta to głowa pusta”.
Dzieci przeprowadzały także doświadczenia z kukurydzą – sprawdzały, jak wyglądają poszczególne jej elementy, czy każde nasionko kukurydzy jest takie samo, układały wzory z nasion, rozpoznawały produkty powstałe z kukurydzy.
W tym miesiącu poznały nowe słowa w języku angielskim: fox, up, down, front, back, blue, orange, pink, dinosaur, fish, apple.

A w listopadzie będziemy poznawać kolejne 2 wartości PATRIOTYZM I ROZWÓJ oraz zorganizujemy Pasowanie na przedszkolaka!